Novinky

NIO a stanice na výměnu baterií. Co to je a jak fungují?

NIO má celkem velkou konkurenční výhodu oproti ostatním výrobcům – stanici na výměnu baterií a Tesla může jen závidět.

Účel stanice je tak rychlá výměna baterie vozu, tj. odpadá časově náročnější nabíjení akumulátoru. To se hodí v případě, kdy chcete ušetřit čas a nebo z nějakého jiného důvodu nechcete čekat 10, 20 minut na dobití baterie u nabíječky. Elektromobily NIO už jsou totiž od začátku navržené právě s ohledem na tento účel a vybitou baterii můžete vyměnit za plně nabitou za 2-3 minuty. A to je velká časová úspora. 

Aktuálně existují 3 generace těchto stanic, které se odlišují v kapacitě baterií, které jsou stanice schopny pojmout a také maximálním denním počtem výměn. Novejší stanice také vyměnují baterie rychleji, než ty starší.

  • 1. generace – vnitřní kapacita 5 baterií, až 120 výměn denně
  • 2. generace – vnitřní kapacita 13 baterií, až 312 výměn denně (nejrozšířenější v Číně a Evropě)
  • 3. generace – vnitřní kapacita 21 baterií, až 408 výměn denně. Byla oznámena na NIO Day 2022 a instalovat se začne na jaře 2023.

Důležité je zmínit, že stanice mohou využívat pouze uživatelé, kteří mají elektromobil NIO zakoupený se službou Baas, tj. Battery as a Service. Battery as a Service je služba spočívající v tom, že si můžete koupit elektromobil NIO bez baterie. Cena vozu je poté výrazně levnější a akumulátor si pronajímáte za měsíční poplatek. Zajímavostí je, že ani NIO tyto baterie nevlastní, ale pronajímá si je od výrobce CATL na leasing. Pokud si službu Baas neplatíte, nemůžete využívat tyto stanice a baterii elektromobilu musíte nabíjet klasicky u nabíječek.

V domovské Číně má NIO k 22. prosinci 2022 přesně 1 277 stanic pro výměnu akumulátorů a v plánu je jejich zvýšení až na 4 000 do konce roku 2025. Zajímavé také je, že asi 1 000 stanic z celkového počtu je plánováno na výstavbu v jiných zemích, než je Čína. Náklady na výstavbu jedné stanice jsou dle oficiálních informací kolem 500 000 amerických dolarů, tj. asi 11,5 milionů korun.

Na NIO Day 2022 se plánuje představení 3. generace těchto stanic (aktuálně se používá 1. a 2. generace). Výměna baterie by se tak měla ještě o něco zrychlit – předpokládá se, že u 3. generace bude výměna hotová do 2 minut.

Stanice i v Norsku, Německu a dalších státech

Tyto stanice najdeme ale i v Evropě a to konkrétně v Norsku, což je země kterou si NIO vybralo pro testování. Jeden z možných důvodů je pravděpodobně i to, že v Norsku jsou elektromobily velice rozšířené a stát na ně dává celkem vysoké dotace. První výměnou stanici v Norsku NIO otevřelo v polovině ledna 2022 a naleznete u nich i rychlé nabíječky o výkonu 150 kW.

Nově se také stanice staví v soudením Německu, kam NIO před pár týdny oficiálně expandovalo a najdeme je také ve Švédsku, Dánsku a Nizozemsku. Tyto evropské stanice jsou vyráběny v Maďarsku, kde NIO nedávno otevřelo svoji fabriku. Závod bude vyrábět stanice v počtu 240 za rok, čímž bude NIO také plnit svůj dlouhodobý cíl – mít v provozu celosvětově 4 000 stanic do konce roku 2025. Investice do závodu je 5,5 miliardy maďarských forintů a státní dotace ze strany Maďarska je poté 1,7 miliardy maďarských foritnů. NIO tímto krokem také vytváří několik stovek nových pracovních pozi.

NIO podepsalo v Maďarsku dohodu o výstavbě továrny na výrobu baterií

NIO není jediné

S nápadem na stanice pro výměnu baterií ale nepřišlo jen NIO ale také výrobce akumulátorů Amperex Technology, který začíná stavět stanice EVOGO. Budoucnost bude tedy velice zajímavá a může se jednat o revoluci v nabíjení elektromobilů.

Zdroj: insideevs.com

Mám rád technologie, videohry a v minulosti jsem psal příspěvky zaměřené na mobilní technologie a společnost Apple pro významné české magazíny. Telefony a Apple mě pořád baví ale trochu jsem se přeorientoval i na elektromobily. Pracuji v marketingu, na značku NIO jsem poprvé narazil asi před 3 lety a od té doby pravidelně přikupuji akcie.

Související příspěvky