ElektromobilitaZajímavosti

Jaký je aktuální stav s recyklací baterií v elektromobilu?

Elektromobily jsou s námi již nějaký ten pátek a i když jsou stále v „začátcích“ tak se postupně více a více rozšiřují. Pokud se ve světě nestane něco zásadního, tak je téměř jisté, že elektromobily budou rozšířeny mezi lidmi stejně, jako nyní spalovací motory a přechod na elektřinu je tak nezvratný. Jak je to ale s recyklací starých lithiových baterií?

Podle odhadů bude do konce roku 2030 na silnicích více než 30 milionů elektromobilů a tak nastává otázka, co s jejich použitými bateriemi? Aktuálně dává většina výrobců záruku na baterii 8 let a nebo 160 000 km – tento údaj je jen orientační a rozhodně nemusíte baterii svého elektromobilu po této době měnit. Na výměnu je čas, až kapacita klesne řekněme někam na 75 %, což může být dle stylu jízdy a nabíjení klidně za více než 15 let používání. Poté je dobré baterii vyměnit a nebo spíše koupit rovnou nové auto.

S recyklací baterií do elektromobilů to ale není tak jednoduché a nyní se hledá cesta, jak v budoucnu tento problém vyřešit. V dnešní době není recyklace baterie ani levná a ani rychlá. Baterie obsahuje mnoho chemických složek včetně lithia, kobaltu, manganu a dalších. Z ekonomického hlediska se aktuálně vyplatí recyklovat pouze kobalt a s lithiem a manganem si tak nějak nevíme rady. Technologicky tyto prvky recyklovat umíme, ale nikdo to reálně nechce dělat a to z ekonomického hlediska – vytěžit lithium je totiž stále levnější, než jej dostávat složitě z použité baterie. Recyklováno je zatím jen 1% lithia.

Dalším problémem je doprava recyklovaných baterií na místo recyklace. Náklad na tuto dopravu je totiž asi 40 % celkových nákladů.

Konec spalovacích aut v od roku 2035? Europarlament schválil návrh

Nové metody

Automobilky ale také ostatní společnosti se tak nyní hluboce zabývají otázkou recyklace a vymýšlejí nové postupy a metody. Mezi průkopníky v tomto segmentu patří kanadská společnost Li-Cycle, která má unikátní technologii, díky které je možné z použité baterie získat i výše zmíněné problematické prvky. Společnost umí pomocí hydrometalurgického procesu oddělit až 95 % původního materiálu baterií a to umožňuje její další využití.

Tento celý proces je asi nejdále ze všech a tak společnost Li-Cycle, LG Energy Solution a General Motors založili společně další podnik, který plánuje výstavbu recyklačních továren v Koreji (pro Asii) a v Polsku (pro Evropu).

Zdroj: canarymedia.com, autoblog.com

Mám rád technologie, videohry a v minulosti jsem psal příspěvky zaměřené na mobilní technologie a společnost Apple pro významné české magazíny. Telefony a Apple mě pořád baví ale trochu jsem se přeorientoval i na elektromobily. Pracuji v marketingu, na značku NIO jsem poprvé narazil asi před 3 lety a od té doby pravidelně přikupuji akcie.

Související příspěvky