Elektromobilita

Jak se se počítá dojezd elektromobilů? Srovnání EPA, WLTP, NEDC a CLTC

Po celém světě existují v zásadě čtyři testy elektromobilů, které měří vzdálenost jakou je vozidlo schopno ujet na plné nabití baterie. Jedná se o testy EPA, WLTP, NEDC a také nový čínský standard CLTC. Pojďme se podívat na to, v čem se tyto testy liší.

Existují čtyři testy dojezdu elektromobilů, které se používají po celém světě:

  • EPA (Environmental Protection Agency)
  • WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure)
  • NEDC (New European Driving Cycle)
  • CLTC (China Light Duty Vehicle Test Cycle)

Z těchto čtyř testů jsou nejpřesnější EPA a WLTP. Nejpřesnější jsou z toho důvodu, že test je nejlépe optimalizován a simuluje reálné podmínky, ve kterých se elektromobil může ocitnout. WLTP používají evropské automobilky a reálné číslo dojezdu, které uvádí výrobce je s realitou přesné asi na 80 – 90 %. Na druhou stranu testy NEDC a CLTC dojezd v testech více nadhodnocují a oproti reálnému použití je to výraznější změna. Zákazníci by si tak měli dávat při nakupování elektromobilu pozor a zjistit, podle jakého standardu byl elektromobil testován.

Co je to test dojezdu EPA a WLTP?

Test dojezdu pro elektromobily EPA se nazývá Multi-Cycle City/Highway Test Procedure. Elektromobily se testují na válcovém dynamometru a podrobují se různým testovacím cyklům. Testovací postup začíná nabíjením elektromobilu a jeho zaparkováním, které je přes noc. To je z toho důvodu, že elektromobil ztrácí kapacitu baterie i při tom, když je zaparkován. Například taková Tesla ztratí denně asi 3 % baterie, tj. pokud jedete na delší dovolenou a svoji Teslu máte zaparkovanou někde na letišti, můžete být po návratu překvapeni. Ale zpět k testu – druhý den ráno EPA umístí elektromobil na dynamometr a zahájí proces testu dojezdu.

Elektromobil je podroben několika jízdním cyklům ve městě a na dálnici, a to až do té doby, dokud se baterie nevybije a vůz není schopen dál jet. Po dokončení testovacího cyklu se vynásobí údaje o dojezdu číslem 0,7 a získá se konečné hodnocení.

Kde všude se v ČR nachází nabíjecí stanice pro elektromobily? Podívejte se na mapu

Po skandálu Dieselgate společnosti Volkswagen v roce 2015 se EU rozhodla zavést testy a to WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Předchůdce WLTP, kterým je NEDC (New European Driving Cycle), byl vyvinut v 70. letech a podle moderních testů je již zastaralý. Měření spotřeby a dojezdu podle NEDC je v dnešní době hodně nepřesné a testovací dojezdy se od těch reálných hodně liší.

WLTP tak odpovídá reálnému provozu nejlépe, zaznamenává přibližně o 20 % vyšší hodnoty spotřeby a dojezdu elektromobilů než NEDC. Důvodem tohoto velkého rozdílu mezi WLTP a NEDC je fakt, že podmínky testů WLTP jsou mnohem realističtější. WLTP používá delší jízdní cykly, zohledňuje faktory reálného provozu (klimatizace, elektronika uvnitř vozu a další) a měří hodnoty spotřeby v širším rozsahu rychlostí (29-82 km/h). Testování WLTP také hodně dbá na teplotu, při které je elektromobil testován. Vozidla totiž ztrácejí dojezd zejména v chladných dnech, kdy není baterie zahřátá a to se na výsledcích také projeví.

Co je CLTC?

Ve světě elektromobilů používají čínské automobilky k testování dojezdu svých elektromobilů jako jediné normu NEDC, v USA se používá hodnocení EPA, evropští a japonští výrobci poté WLTP. Čína však na svém domácím trhu postupně zavádí nový postup testování spotřeby elektromobilů, a to CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle). Tato nová norma slibovala, že bude přesnější než starý standard NEDC.

Nová norma CLTC zahrnuje tři fáze testování a to pomalé, střední a rychlé. Testování trvá 30 minut a vůz při něm ujede celkem asi necelých 15 kilometrů. CLTC lze považovat za ekvivalent WLTP čínských automobilek. Mezi WLTP a CLTC ale existují některé významné rozdíly. Jedním z nich je délka volnoběhu vozu při testování spotřeby. Ta je při testech CLTC dvakrát delší než při testech NEDC. Testování CLTC také zahrnuje více zastávek než WLTP a rychlostní limit pro testování CLTC (114 km/h) je nižší než u NEDC i WLTP.

Dojezd podle EPA vs. WLTP

Hodnoty, které udává  EPA jsou podle výsledků testů v reálném provozu nejpřesnější. Odhady dojezdu EPA jsou přibližně o 11 % nižší než údaje o dojezdu WLTP. Například WLTP může u některého elektromobilu odhadnout dojezd na 1 000 km. Ten samý elektromobil ale bude mít podle testování EPA dojezd asi 890 km. EPA tak nabízí nejpřesnější výsledky dojezdů a WLTP je zároveň druhou nejdůvěryhodnější normou.

Podle různých čínských zdrojů jsou odhady CLTC většinou o něco vyšší než údaje dojezdu podle WLTP i NEDC. Důvodem je skutečnost, že čínské úřady chtěly vytvořit nový testovací standard, který by zohledňoval čínské silnice, dopravní podmínky a zvyky čínských řidičů. Výsledkem je, že zde máme optimističtější normu pro testování dojezdu elektromobilů. Norma tak teoreticky může být relevantnější v Číně, než ostatních zemích, třeba v Evropě.

CLTC je relativně nový standard má ambici, že se stane jedinou normou pro ukazatele dojezdu elektromobilů v Číně. Pro čínské silnice a řidiče to tak smysl dávat může. Pokud si ale chcete koupit čínské auto a budete ho řídit v Evropě, můžete být z dojezdu trochu (a nemile) překvapeni.

Zdroj: inf.news, licarco.com, wikipedia.org, epa.gov, audi.cz

Související příspěvky