ElektromobilitaZajímavosti

ČR a dotace na elektromobil. Jaký je aktuální stav?

Česká republika na tom není z hlediska podpory elektromobilů moc dobře. Dotace pro soukromé osoby neexistuje a Evropská komise nechválila ani dotační program plánovaný pro rok 2022 pro živnostníky, malé, střední a velké firmy. S nákupem elektromobilů v ČR je to tedy celkem těžké. 

Jiné státy Evropy na tom jsou podstatně lépe, bližší informace si můžete přečíst v našem článku o dotacích v EU a dalo by se říci, že leadrem v dotacích na elektromobily v Evropě je Norsko, Česká republika tak v tomto ohledu hodně zaostává a řadí se už jen k 10 státům Evropy, kde prakticky není žádná forma dotace.

U nás jsou lidé (bohužel) stále strašně málo motivováni ke koupi elektromobilu a je tak logické, že většina lidí sáhne po levnějším vozidle se spalovacím motorem, nebo udělají kompromis a koupí si hybrid. Pro představu, v roce 2021 se v České republice prodalo přes 3 000 elektromobilů z celkového počtu 315 565 vozů. To je opravdu málo a elektromobily tak mají podíl asi 1%.

Podmínky dotace pro elektromobil

Ministerstvo průmyslu a obchodu původně pro rok 2022 chystalo dotace pro živnostníky, malé, střední a velké firmy a alokovalo 940 milionů Kč. Plán ale zastavila Evropská komise, která musí dotační program schválit a má k němu výhrady. Původní návrh tak počítal s dotacemi 40 – 60 % který by se vypočítával z rozdílu ceny mezi vozidlem se spalovacím motorem a elektromobilem. Velké podniky by tak měly nárok na 40 % dotaci, střední na 50 % a malé až na 60 %.

Dotace se měla týkat elektromobilů, vodíkových aut nebo cargo kol pro podnikatele sídlící v České republice. Situace tak elektromobilům vůbec nepomáhá a my jen doufáme, že Ministerstvo průmyslu a obchodu dotační program upraví tak, aby vyhovoval Evropské komisi, která jej následně schválí a auta na elektřinu budou o něco víc dostupná. 

Zdroj: idnes.cz, fdrive.cz

Mám rád technologie a nové věci, v minulosti jsem psal články zaměřené na společnost Apple pro velké české magazíny, v posledních pár letech jsem se ale přeorientoval na elektromobily. Pracuji v marketingu se zaměřením na SEO. Na NIO jsem poprvé narazil asi před 2 lety a od té doby pravidelně přikupuji akcie. Dle mého názoru má NIO obrovský potenciál a do konce dekády bude brand společnosti v podvědomí běžných lidí.

Související příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button

Používáte blokování reklamy

Pokud chcete web používat, vypněte si prosím AdBlock nebo jiný blokátor reklamy. Děkujeme.