Nedávno jsem narazil na článek “Autobus” do odlehlých vesnic: Deutsche Bahn zavede autonomní SUV NIO od Milana Šurkala publikovaný na Svět hardware. V něm se píše:
Pilotní projekt je nazván KIRA a budou v něm zatím pouze vozy NIO a technologie od Mobileye, které mají podporovat autonomní provoz na úrovni SAE Level 4. Provoz bude zahájen s jednímvozidlem v květnu letošního roku, ale brzy by měl být rozšířen na 15. 8 z nich bude v provozu u Offenbachu, dalších 7 v Darmstadtu, kam zamíří i onen první vůz. V první fázi se jen bude testovat a nebudou převáženi pasažéři, druhá fáze pak přinese už i služby pro zákazníky.
- Úroveň 0 – řidič plně ovládá vozidlo a má plnou zodpovědnost za jeho řízení. Příkladem funkce úrovně 1 může být například hlídání slepého úhlu ve zpětném zrcátku.
- Úroveň 1 – některé funkce vozidla, jako např. tempomat nebo asistenční parkování, mohou být automatizovány, ale řidič musí stále být plně pozorný a připraven převzít kontrolu nad vozidlem.
- Úroveň 2 – vozidlo může ovládat některé funkce, jako např. řízení, zrychlování a brzdění, ale řidič musí stále být připraven zasáhnout, pokud se objeví nečekané situace. Může se jednat například o Tesla Autopilot nebo GM Super Cruise
- Úroveň 3 – vozidlo je schopno plně autonomního řízení v určitých situacích, jako např. na dálnici, ale řidič musí být připraven převzít kontrolu, pokud vozidlo nedokáže řídit samo.
- Úroveň 4 – vozidlo je schopno plně autonomního řízení ve většině situací, ale stále vyžaduje lidský zásah v některých extrémních situacích.
- Úroveň 5 – vozidlo je plně autonomní a nevyžaduje žádnou lidskou kontrolu.
Tesla Autopilot není ve skutečnosti úroveň 2 autonomního řízení, ale spíše úroveň 2+. To znamená, že má některé funkce, které již přesahují úroveň 2, ale stále nejsou plně autonomní.
Úroveň 4 autonomního řízení je charakterizována tím, že vozidlo může plně řídit samo bez nutnosti zásahu řidiče, za určitých podmínek. To znamená, že vozidlo dokáže samo sebe řídit všemi situacemi, bez potřeby lidského řízení.
V současné době jsou na trhu některé prototypy vozidel s úrovní 4 autonomního řízení, ale všechny se stále nacházejí ve fázi testování a nejsou běžně dostupné pro běžného spotřebitele.
NIO nabízí na trhu svá vozidla s funkcemi autonomního řízení úrovně 2 a 3, podobně jako u Tesla Autopilotu. Bude ES8 a Mobileye první kdo jej využije komerčně a nastane tak průlom?
Nechme se překvapit.