ElektromobilitaNovinky
Trendy

Může se autopilot elektromobilu “splašit” a ignorovat řidiče? aneb Tesla nehoda

Stále více se dočítáme zejména na sociálních sítích o nešťastných nehodách aut s autopilotem. Jelikož v tuto chvíli je Tesla jedno s nejrozšířenějších EV s tímto systémem, pak se není co divit, že je to právě Tesla, kdo zaplavuje media neuvěřitelnými záběry. Bohužel někdy i tragickými příběhy, kde bohužel lidé přicházejí o život nebo jsou vážně zraněni.

V první řadě si řekněme, že v tuto chvíli není žádná automobilka, která by produkovala zcela autonomní autopiloty a je vždy na řidiči, aby byl schopen v jakýkoliv okamžik zasáhnout v případě nenadálých událostí a právě řidič je zcela zodpovědný za řízení a to v jakémkoliv okamžiku.

Možná se k vám dostal příběh z 5. listopadu, kde se Tesla neskutečnou rychlostí řítila ulicemi města Guangdong v Číně a nakonec zabila 2 lidi a několik jich zranila. Toto video dokonce proběhlo krátce i v Událostech na ČT. Již v minulém roce jsme mohli vidět velmi medializovaný příběh člověka ve Spojených státech, který chtěl svoji novou Teslu S ukázat svému sousedovi a nakonec ve velké rychlosti jejich auto vyletělo krátce po vyjetí z garáže a v zatáčce, nabouralo do stromu a shořelo. Prvotní zpráva byla, že selhal autopilot a právě autopilot zavinil tuto nehodu. Po několika měsících bylo nakonec prokázáno, že řidič nikdy nezapnul autopilota, ale pouze tzv. tempomat (autopilot z hlediska podmínek nebylo ani možné zapnout). Řidič si navíc vlezl za jízdy na zadní sedadlo a nevěnoval se řízení. Tato nehoda tedy byla uzavřena jako jasná chyba řidiče.

Vraťme se tedy zpět k poslední nehodě a řekněme si jestli a za jakých okolností by tedy bylo možné, aby auto s autopilotem zcela převzalo kontrolu, zrychlovalo, bláznivě kličkovalo po silnici a jelo rychlostí dramaticky přesahující místní maximální povolenou rychlostí.

Záznam z nehody je níže, upozorňujeme, že video je drastické.

Tvrzení a známá fakta:

Tvrzení: Brzdy jsou nefunkční a řidič nemůže zastavit! Někdy se říká, že auto má tzv. systém “brake-by-wire”

Skutečnost: Nepravda. Brzdy jsou ve všech vozech Tesla stále zcela mechanickým systémem a fungují i bez napájení, pokud sešlápnete brzdový pedál. Brzdy jsou také více než dostatečně silné na to, aby překonaly výkon motorů. Brzdy rovněž nejde nijak jednoduše vypnout, například chybou nabo zásahem z centrálního systému. Samořídicí funkce mohou pouze vydat příkaz k brzdění. Nemohou dát příkaz k “odblokování” brzdění. Vrácení brzd je pružinový mechanismus, protože jediné, co autopilot může udělat, je sešlápnout pedál stejně jako řidič. Vrácení brzdového pedálu je 100% mechanické.

Tvrzení: Nějaká chyba v motoru/autopilota/Full self Driving nebo jakékoliv sběrnice může způsobit neovladatelné zrychlení auta.

Skutečnost: Ne, rozhodně nemůže. Zaprvé, systém samočinného řízení dává povely k pohybu tím, že zbytku vozu v podstatě říká: “Chtěl bych ujet X daleko za Y času.” A to je vše. Tímto způsobem nemusí systém autopilota vědět nic o dynamice vozu a zbytek vozidla určí nejlepší způsob zpracování požadavku pouze v případě, že projde všemi tzv. křížovými kontrolami. Motory se pak na tyto informace podívají, zkontrolují je, zda jsou v pořádku a vypočítají, jaký točivý moment (nebo brzdění) je potřeba k vykonání tohoto požadavku. Pokud by to vedlo k neobvyklému přetížení, spotřebě energie atd… odmítne jej. Řekněme však, že se vyskytne chyba a motor ji nějakým způsobem přijme. No, a pak je tu spousty dalších modulů v celém autě, které tyto příkazy dále křížově kontrolují. Pokud si některý z nich myslí, že je něco v nepořádku, věci se prostě nestanou a auto se nerozjede. Existuje několik úrovní kontrol jak v těchto případech zabránit tomu, aby se něco stalo. Ty se pohybují od jednoduchého “hej, motore, to nevypadá dobře, zastav” až po to, že řídící systém baterie doslova odřízne veškeré napájení pomocí jednorázové pyrotechnické pojistky.

Tvrzení: Záznamy mohou být zfalšované, chybné nebo nic nedokazují.

Skutečnost: Za prvé, počet lidí, kteří jsou mimo automobilku a mají ponětí o tom, jak vůbec interpretovat proprietární protokoly auta by se dal pravděpodobně spočítal na prstech jedné ruky. Zadruhé, z těch lidí, kteří těmto systémům rozumí a zároveň by uměli je zfalšovat, je úplně jiný příběh. Nemožné? Ne na 100% Skoro nemožné? To ano. Vzhledem ke způsobu serializace dat v protokolu a formátům záznamů a podobně jsou specifické pro každou verzi firmwaru (a mění se každou aktualizací, což je nepříjemné) manipulace s těmito záznamy je velmi obtížná, až skoro nemožná. Protokol se musí zpracovávat postupně a je tzv. “samoodkazovací” (kvůli úspoře místa a podobně). Úpravou kterékoli části se naruší další části, které se pak musí upravit atd. Upravit záznam v autopilotu nebo jiné části řídícího systému tak, aby zobrazoval něco, co se nestalo, a přitom odpovídal zbytku záznamu by bylo tak zdlouhavé, že by to mohlo být až nemožné. Například zrychlení se zaznamenává až 15 různými způsoby. Máte sešlápnutý plynový pedál (zaznamenané dvěma snímači, které snímají 2-4 různé systémy, v závislosti na typu vozidla). Máte záznam akcelerometru, záznam povelů autopilota, záznam točivého momentu, záznam brzdového pedálu atd. atd. To vše z více modulů, které se přivádějí do systému záznamu. Je velmi snadné zjistit, jakým způsobem bylo nařízeno zrychlení. Například: Pokud sešlápnete plynový pedál, všechny příslušné údaje budou odpovídajícím způsobem reagovat. Motor bude hlásit “přikázaný točivý moment”. Polohu pedálu hlásí více modulů.

Co víme o nehodě a co bylo zveřejněno:

  1. Řidič “stál” celou dobu na plynu a celou dobu cca 2 km ji nesundal. V některých chvílích ho měl sešlápnutý uplně na podlahu.
  2. Nikdy nesešlápnul brzdový pedál.
  3. Snažil se 4krát zmáčknout parkovací tlačítko, což při krátkém zmáčknutí neudělá nic. Pokud by ho však držel nějakou dobu, aktivovala by se tzv. emergency brzda a auto by samo zastavilo.

Jinými slovy, v tuto chvíli to vše nasvědčuje faktu, že řidič si buďto fatálně spletl plynový penál s tím brzdovým a tvrdošíně na něm stál a nebo se mu stala nějaká jiná psychická příhoda. Pokud se rovněž podíváte na velmi cukavé pohyby při předjíždění je toto vše velmi zvláštní.

Source and credit: Jason Hughes @wk057

Jmenuji se Jaromír a jsem otcem skvělých 5 dětí. Pracuji na různých pozicích v IT již více jak 30 let a to nejen v Česku, ale i po Evropě nebo i USA. Posledních 12 let jako nezávislý konzultant zejména jako projektový manažer. NIO jako jeden z EV start-upů je jedním z mých nejoblíbenějších. Jako dřívější velký petrolhead mám odmalička rád auta, ale již je to nějaký čas co se věnuji elektromobilitě a vším, co je s tím spojené.

Související příspěvky