Elektromobilita
Trendy

Převodník výpočtů dojezdů metody WLTP, CLTC, NEDC nebo EPA

Velká část z vás, kteří jste někdy uvažovali o pořízení elektromobilu, se jistě již dívala jaký dojezd má daný elektromobil. Zároveň tedy víte, že jsou tyto dojezdy uváděny v několika různých metodikách, které se od sebe mohou dost značně lišit. Pokud tedy vidíte, že elektromobil ujede třeba 1000 km na jedno nabití, pak je důležité se podívat na základě jaké metodiky byl tento dojezd vypočítán.

  • NEDC je stará evropská metodika výpočtu i když se jmenuje (New European Driving Cycle neboli “Nový evropský jízdní cyklus“). Již od září roku 2017 byla tato metodika nahrazena novou metodiku (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Všechna EV prodávaná v evropě musí uvádět dojezdy a spotřebu podle této nové metodiky.
  • WLTP neboli Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure je jak píšu výše nová metodika a je v aktuálně novým standardem.
  • EPA je metodika proužívaná v USA. Když se podíváte na dojezd elektromobilu podle agentury EPA, je důležité si uvědomit, že její testovací postupy se provádějí uvnitř v budově při pokojové teplotě a při velmi specifických rychlostech. Vozidla jsou také testována pouze s jednou osobou uvnitř (řidičem), bez dalších cestujících nebo nákladu. Tyto a další faktory mohou způsobit, že se dojezd elektromobilu podle EPA liší od skutečných zkušeností, kdy řidiči zažívají extrémní horko nebo chlad, převážejí hodně cestujících a nákladu, nebo drží nohu na plynu. Z tohoto důvodu jsou dojezdy podle EPA většinou značně odlišné od reality.
  • CLTC je čínská metodika a zahrnuje tři testovací fáze (pomalá, střední a rychlá jízda), zatímco WLTP čtyři. Proces testu CLTC trvá 30 minut a vůz ujede celkem asi 14,5 km, což je dvojnásobek oproti NEDC, přičemž CLTC má více zastávek než testovací cyklus WLTP, ale na druhou stranu rychlostní limit testu CLTC (114 km/h) je nižší než NEDC. Ve srovnání s WLTP je to proto, že rychlostní limit na tuzemských rychlostních silnicích je 120 km/h a spotřeba energie při ultrarychlé jízdě je větší. V porovnání s WLTP, CLTC více odpovídá domácím podmínkám v Číně.

Následující vytvořený převodník vám dá hrubý odhad dojezdů mezi jednotlivými metodikami.

 

Doufáme, že převodník bude užitečný a dá vám lepší přehled o tom, jaký má daný elektromobil dojezd. Jak píšeme výše, ne vždy je údaj o dojezdu relevantní.

Jmenuji se Jaromír a jsem otcem skvělých 5 dětí. Pracuji na různých pozicích v IT již více jak 30 let a to nejen v Česku, ale i po Evropě nebo i USA. Posledních 12 let jako nezávislý konzultant zejména jako projektový manažer. NIO jako jeden z EV start-upů je jedním z mých nejoblíbenějších. Jako dřívější velký petrolhead mám odmalička rád auta, ale již je to nějaký čas co se věnuji elektromobilitě a vším, co je s tím spojené.

Související příspěvky