ElektromobilitaTesty aut
Trendy

NIO ET7 – reálné zkušenosti z testovací jízdy

Jak jsme testovali NIO ET7 v Mnichově.

V únoru jsme společně s @Nor7211 měli možnost otestovat si vlajkový sedan společnosti NIO, model ET7. Elektromobil jsme měli zapůjčený na hodinu a mohli jsme si s ním dělat co jsme chtěli. Jaké jsou naše první dojmy a pocity?

Testování probíhalo v Mnichově a jak jsem psal na úvod, s elektromobilem jsme si mohli dělat co jsme chtěli – limit byl pouze časový. Sedan jsme tak zkusili jak v městském provozu, tak na dálnicí a rychlostních silnicích. Nakonec jsme zaparkovali na opuštěném parkovišti a ET7 nafotili a detailněji prohlédli. 

Bohužel jsme neměli možnost podívat se detailněji na výměnné stanice Battery Swap, protože v okolí Mnichova ještě nejsou a aktuálně se staví. Dle vyjádření zástupců NIO Deutschland bude do konce roku 2023 v Německu kolem 100 výměnných stanic. 

Co se týká čekací doby, tak pokud si objednáte NIO, které je již vyrobené, tak ho můžete mít v rámci týdnů (3-4 týdny). Pokud si nakonfigurujete výbavu, která skladem není a musí se vyrobit, doručovací doba je několik měsíců (cca 4 měsíce). 

ET7 jsme dostali nabitý asi na 95%, přičemž dojezd ukazoval počítač na 512 km (venkovní teplota byla kolem 3°C). Při našem testu jsme auto různě zkoušeli a akcelerovali, tj. spotřeba byla 26,6 kWh/100 km.

NIO ET5

 

První dojem a exteriér

Elektromobil působí na první pohled a to zejména uvnitř hodně masivně, což je dáno typem vozu – je to prémiová limuzína. Při každém odemknutí auta se hezky pomalu a postupně rozsvítí přední světlomety, což působí moc hezky a futuristicky. ET7 vás z vnějšku nijak nepřekvapí, jedná se o skvěle vyrobený elektromobil, nikde nic nevrže, vše lícuje a obecně máte z pohledu na vůz dobrý pocit.

Jednotlivé kliky od dveří jsou během toho, když je vůz zamknutý schované v karoserii. Pokud k autu přijdete se spárovaným telefonem a nebo klíčky v kapse, automaticky se vysunou tak, aby se daly dveře otevřít. To samozřejmě napomáhá aerodynamice vozu a zvyšuje dojezd. Okna kolem sebe nemají rámy, tj. vždy při otevření dveří lehce sjedou dolů.

Co se týká zavazadlového prostoru, tak ten se otevírá klasicky tlačítkem na spodní straně víka a zavírá se elektronicky. Prostor je celkem objemný a nebude problém do něj dát několik kufrů, dětský kočárek a další věci. Prostor má ale dvě nevýhody – 1. zadní sedačky nejdou sklopit a to kvůli tomu, že jsou masážní a elektronika uvnitř zkrátka neumožňuje, aby sedačky byly sklopené. Další nevýhoda je prostor pod kufrem, kde v zásadě není nic, tj. ani rezervní pneu. Toto má například lépe vyřešené Tesla, kde u Modelu Y je ještě pod podlahou kufru další, celkem velký prostor. 

Co vnímáme jako určitou nevýhodu je také to, co je pod přední kapotou, kde byste asi čekali, stejně jako u Tesly, menší prostor třeba pro nabíjecí kabely. U ET7 zde ale nic není a v zásadě jediný důvod, proč otevírat přední víko karoserie je doplnění vody do ostřikovačů. 

ET7 jinak působí velice solidním dojmem a nebál bych se ho srovnávat s prémiovými značkami, jako třeba Mercedes, BMW nebo Audi. Cena je také oproti například Mercedes-Benz EQS o skoro jeden milion Kč nižší.

Interiér

Vnitřek vozu působí tak jak má – luxusním dojmem a máte opravdu pocit, že sedíte v něčem hodně drahém a prémiovém. Interiér je obrovský, vzdušný a díky prosklené střeše taky hezky prosvětlený. Místa na nohy je jak na předních, tak i zadních sedačkách opravdu hodně a cestující vzadu nebudou mít potíž dát si nohu přes nohu. Přední  i zadní sedačky jsou masážní a disponují také klimatizací a vyhříváním.

Interiéru dominuje velký, dotykový panel, na kterém v ovládáte 98% věcí – klimatizaci, navigaci, režimy jízdy, různá další nastavení, rádio, Spotify, masáže a další. K dispozici je ale ještě jeden menší displej, který je za volantem a řidič na něm najde všechny podstatné informace – detaily navigace, rychlost, aktuální spotřebu energie a dojezd. Kromě toho má ET7 také head-up displej s aktuální rychlostí a maximální povolenou rychlostí. V menšímu displeji za volantem mám ale jednu výhradu – podle mého názoru je umístěn moc nahoře a při optimální poloze volantu, jakou jsem si nastavil, jsem ⅔ displeje neviděl a to z důvodu, že mi ve výhledu na něj bránil volant. Myslím si, že tento problém může mít více lidí a sekundární displej tak není umístěn zrovna šťastně. 

Pod hlavním displejem u středového panelu je poté umístěna „řadicí páka“, kde určujete polohy N, D, R.

V interiéru najdeme mnoho přihrádek, kam uložit věci, nebo mobilní telefon (přítomné je i bezdrátové nabíjení). Vše k sobě hezky lícuje a nic nevrže, materiály působí luxusně a kvalitně. Dveře se poté otevírají pomocí tlačítka, které vám dveře lehce pootevře a poté je můžete otevřít na maximum.

NIO ET7

Zadní sedačky mají spoustu prostoru pro nohy a na zadní místa se pohodlně usadí i osoby s větším vzrůstem. Jednou nevýhodou je to, že jsou přední sedačky usazené dost nízko tak, že se pod ně nevejdou nohy, tak jak u jiných aut. Jsou tedy pevnou zarážkou, pro místo pro nohy. Posádka vzadu má poté k dispozici menší středový panel, kde se dá nastavit teplota, vyhřívání sedaček, klimatizace a různé módy masáží.

NIO NOMI – kdo to vymyslel?

Nad hlavním displejem se nachází menší robůtek, asistent NIO NOMI. Je to v principu to samé, jako Siri od Applu, Alexa od Amazonu a nebo Google Assistant. Stačí vyslovit Hi NOMI, nebo Hello NOMI a můžete mluvit a dávat příkazy či otázky. NOMI umí všemi jazyky, kde je NIO oficiálně dostupné + samozřejmě anglicky. NOMI tak komunikuje primárně pomocí zvuku a také pomocí malého OLED displeje, na kterém má zobrazenou tvář a různé výrazy. NOMI dokáže poznat kdo na ní v rámci kabiny mluví a na daného člověka se fyzicky otočí a naslouchá, což působí celkem dobře. 

NIO ET7

NOMI můžete využívat ale nemusíte, v zásadě vše co umí jde udělat rychleji klasičtějším způsobem. NOMI vám třeba může otevřít okno, což společně s vyslovením Hi NOMI zabere tak 5 vteřin. Rychlejší je ale otevřít okno klasicky rukou, což máte během 1-2 vteřin. Stejně tak vám NOMI může říct jaké je venku počasí. I zde je ale rychlejší se podívat ven z okna a zjistit, že právě prší. NOMI je dle našeho názoru jen hračka na první dny, kdy elektromobil vlastníte a chcete ho ukázat rodině a kamarádům. Praktické využití moc nemá nehledě na to, že ne vždy příkazům rozumí na první dobrou a člověk se mnohdy musí opakovat. 

Příklady, co pro vás NOMI může udělat:

  • Řekne vám, jaké je počasí (rychlejší je ale podívat se ven z okna a zjistit, že třeba právě prší)
  • Pustí rádio, Spotify či další streamovací služby
  • Vyfotí vám selfie pomocí interiérové kamerky schované u zpětného zrcátka
  • Nastaví teplotu kabiny
  • Zapne vyhřívání či masáž
  • Otevře okýnko (opět je to rychlejší klasicky ručně, ušetříte si několik vteřin)

NOMI jsme chtěli po chvilce vypnout, ale vypadá to, že asistent je pořád zapnutý a vypnout se jen tak nedá.

Testovací jízda

ET7 jsme vzali jak na dálnici, tak také rychlostní silnici. Elektromobil nabízí různé druhy jízdy, během kterých se také různě nastaví podvozek. Jsou zde režimy Comfort, Classic, Sport a Sport+. Při režimu Comfort je podvozek krásně měkký a jízda příjemná. Akcelerace je omezena a z elektromobilu tak nevyždímete vše, co umí. Pravá zábava přichází s režimem Sport+, který je doslova brutální. Podvozek se zpevní, auto si sedne níže aby mělo nižší těžiště a neomezuje výkon. Když jsem dal při režimu Sport+ „plnej kotel“ bál jsem se, že mi vypadne mozek z hlavy. Akcelerace je neuvěřitelná (z 0 na 100 km/h za 3.8 vteřiny) a sedačky vás drží hezky na místě. Videa z testovací jízdy najdete níže, nebo na mém YouTube kanále.

Jízdy vlastnosti jsou skvělé, auto drží hezky v zatáčkách a je dobře odhlučněné. K tomuto účelu jsme si vzali hlukoměr a otestovali, jak moc hluku je ve 120 km/h. Zde jsou výsledky a srovnání s dalšími elektromobily, které jsme ten den měli možnost projet:

  • NIO ET7 – 55 db
  • Tesla Model Y – 62 db
  • Polestar 2 – 62 db

Z čísel tak můžete vidět, že v ET7 je při jízdě nejméně hluku a to i díky dvojitým sklům na všech bočních dveřích. 

ET7 disponuje různými asistenty, které byste od elektromobilu této kategorie očekávali, tj. držení v pruzích, adaptivní tempomat či autopilot. Elektromobil umí také sám parkovat a to funguje moc hezky – stačí přijet k prázdnému místu, na dotykovém displeji zvolit přesné místo, kam chcete zaparkovat a vůz poté zaparkuje zcela sám. Díky senzorům na střeše a karoserii vidí přesný 3D pohled okolí vozu.

Shrnutí

Obecně na nás ET7 působil super dojmem, interiér je luxusní a člověk se v elektromobilu cítí pohodlně. Prostoru je hodně a ET7 se může v pohodě srovnávat s Mercedesem či jinými značkami. Jízda je skvělá, auto jezdí komfortně a má neuvěřitelné množství výkonu v režimu Sport+. Asistentka NOMI je trochu otravná a dá se říci, že i zbytečná. Mrzí nás nevyužitý prostor pod přední kapotou a nemožnost sklopit zadní řadu sedadel. K elektromobilu ale jinak žádné větší výhrady nemáme a líbil se nám.

Mám rád technologie, videohry a v minulosti jsem psal příspěvky zaměřené na mobilní technologie a společnost Apple pro významné české magazíny. Telefony a Apple mě pořád baví ale trochu jsem se přeorientoval i na elektromobily. Pracuji v marketingu, na značku NIO jsem poprvé narazil asi před 3 lety a od té doby pravidelně přikupuji akcie.

Jmenuji se Jaromír a jsem otcem skvělých 5 dětí. Pracuji na různých pozicích v IT již více jak 30 let a to nejen v Česku, ale i po Evropě nebo i USA. Posledních 12 let jako nezávislý konzultant zejména jako projektový manažer. NIO jako jeden z EV start-upů je jedním z mých nejoblíbenějších. Jako dřívější velký petrolhead mám odmalička rád auta, ale již je to nějaký čas co se věnuji elektromobilitě a vším, co je s tím spojené.

Související příspěvky